Lexington

Hemtextil, kläder och inredning

Bakgrund

Lexington är ett svenskt designföretag som grundades 1997. Man designar, utvecklar och tillverkar produkter främst inom hemtextil, men har på senare år även tagit sig in på andra marknader. 2008 öppnade Lexington sin första klädbutik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. 2015 meddelande man även att man kommer att börja tillverka och sälja tapeter i samarbete med WallVision. Idag finns Lexington etablerat i drygt tjugo länder och har över 900 återförsäljare i både Europa, Asien och USA.

Marknad

Lexington har en stark position på marknaden i Sverige. Detta tror man delvis beror på att Sverige under många år haft en väldigt stark bostadsmarknad vilket gör att marknaden för heminredning främjas. Sverige, Norge, Tyskland, Spanien, Nederländerna och England utgör de största marknaderna. På flertalet marknader utanför Norden har Lexington tecknat exklusiva distributörsavtal med fristående distributörer och agenter som ger dem ensamrätt till försäljningen av Lexingtons produkter på respektive marknad. Lexington har även 35 stycken franchisebutiker. I många länder skiljer sig storlekarna på bland annat sängkläder såpass mycket att standardstorlekar inte fungerar för de företag som vill etablera sig globalt. För att klara av den globala konkurrensen är Lexington ett av få internationella företag som erbjuder storlekar anpassade efter den lokala marknaden.

Produktion

Lexington tillverkar produkter av hög kvalitet och man arbetar nästan uteslutande i naturmaterial. Många av produkterna är baserade på fiberråvara som sedan spinns och vävs eller stickas till tyg. Tyget blir sedan en textilprodukt eller ett klädesplagg. I arbetet med att ta fram varje produkt väljs produktens olika komponenter noggrant ut för att kunna erbjuda kunderna en produkt med lång hållbarhet och av hög kvalitet. Lexington har sin produktkvalitet som prioritet när man väljer leverantörer. De väljs ut baserat på den specialkompetens de har vad gäller materialbearbetning och produktframställning. Genom att fokusera på produktionsplaneringsoptimering strävar Lexington efter att nå en balans mellan kvalitet, känsla och pris. Produktionskostnaden är dock inte den främsta anledningen när det kommer till val av produktionsland. Den största andelen av produktionen sker i Europa för att man ska kunna ha bra kontroll på arbetsförhållanden och miljöfrågor. En stor del av produktionen inom områdena Home och Clothing sker i Portugal och Turkiet.

Sortiment

Lexington står för en avslappnad lyx. Den klassiska stilen på produkterna är inspirerad av den amerikanska östkusten. I det stora sortimentet hittar man främst textilprodukter för sovrummet, men även textilier för vardagsrummet och badrummet. I Home-kollektionerna finns sängkläder, handdukar, filtar, prydnadskuddar till soffan och det mesta för att kunna duka upp ett tjusigt matsalsbord. Det finns också en Baby-avdelning inom Home för den stilmedvetna småbarnsfamiljen. Där hittar man bland annat bumperskydd till barnvagnar och teddybjörnar. Men det som Lexington kanske framför allt är känt för är sina sängkläder. Mönstren är enkla och stilrena, mycket går i randigt eller rutigt och färgskalorna är dämpade. Den nyans som förekommer mest i paletten i är den klassiska marinblå tonen som för tankarna till kusten. Vill man ha helmatchande set så finns det mycket att välja på. Kollektionerna innehåller allt från täcken till kuddar och överkast. Om man har ett badrum en suite kan man ha handdukar som går ton i ton med sängkläderna för att få ett genomgående tema. Självklart finns det även pyjamasar och morgonrockar att komplettera med. Det senaste tillägget till sortimentet är kategorin Clothing.
Inom Clothing finns kläder för både män och kvinnor. Även här återfinns den dämpade färgskalan som kännetecknar Lexingtons palett. Kollektionerna innehåller både ytterkläder och vanliga vardagskläder. Lexington personifierar med sina plagg den lediga amerikanska livsstilen när den är som mest bäst. Det kan vara uppklätt med kavaj och skjorta, men då det på ett sådant avslappnat sätt   så att tankarna förs till informella möten snarare än strama konferensmiljöer. Till både Dam- och herrkollektionerna har man även lanserat doftserier. Dofterna sägs påminna om en vårmorgon i Hamptons.